Ooit bedacht hoe online winkels verzinnen wat je (hopelijk) nog meer wilt kopen? Tip: Het lijkt haast kunstmatige intelligentie …
Het bouwen van twee systemen voor het aanbevelen van films en televisieprogramma’s (ruim voor AI doorbrak) leerde me dat de oplossing voor dit probleem bestaat uit het vinden van patronen in het gedrag van een populatie. Als je de populatie segmenteert in groepen met het zelfde patroon en je de gebruiker in een van de groepen kunt plaatsen, dan zijn de keuzes van die groep waarschijnlijk ook relevant voor deze gebruiker.
Wij clusterden zo dagelijks het kijkgedrag van alle gebruikers en voorspelden op basis hiervan succesvol wat een kijker nog meer leuk zou vinden.
Het is voor mij fascinerend te zien dat de huidige AI chat bots hier een extreem geavanceerde versie van zijn: Door een bizar grote hoeveelheid teksten te analyseren, hebben ze geleerd te voorspellen wat op basis van de invoer van de gebruiker de meest waarschijnlijke stroom van woorden is die hier een reactie op vormen.
De opdringerige “als je dat leuk vindt, dan vind je dit vast ook leuk” lijstjes van Amazon waren zo een vroege voorbode van wat we nu in AI bewonderen.