๐ Wat een mooi voornemen lijkt me dat voor 2025 ๐พ
Hoewel het mantra van Agile is dat het extreem loont om continue met gebruikers in gesprek te blijven en het werk hierop doorlopend te prioriteren en filteren, is de praktijk in de meeste projecten waar ik sinds de eeuwwisseling aan heb gewerkt dat er uiteindelijk gewoon een vooraf opgesteld plan rigide nageleefd moest worden. โ๏ธ
Iemand heeft vanuit de ivoren toren vooraf bedacht wat gebruikers werkelijk nodig hebben, en omdat dit tijd en moeite heeft gekost is het “niet meer dan logisch” dat de uitvoering van dat plan het hoogst goed is. ๐ฆ
๐กWat zou het daarom mooi zijn als we ons van die ketenen kunnen verlossen, en een reden vinden om doorlopend en diepgaand met gebruikers in gesprek te bijven omdat het werk anders opdroogt.
๐ Een idee om dit te faciliteren is een backlog die eenvoudigweg niet meer dan een kleine hoeveelheid stories kan bevatten. Dingen die (nog) niet belangrijk zijn, moeten zo wijken voor urgentere features. En voor de hersenspinsels waar klanten toch niet om vragen is er domweg geen plaats.
Naar mijn gevoel stopt deze aanpak alle afleiding door irrelevante zaken, en geeft het een ongekende focus op het leveren van die features waar gebruikers echt mee geholpen worden. ๐