Heeft een Agile team afspraken op papier nodig?

🏆 Of is verantwoordelijkheidsgevoel genoeg?

Laatst kwam ik een pleidooi tegen voor de noodzaak van een “Definition of Ready” voor startende Agile teams, gevolgd en een geleidelijke transitie naar een uitgebreide “Definition of Done” bij het groeien van de maturity. 🦄

De strekking was dat niet-Agile teams vooraf duidelijk moeten weten wat er verwacht wordt, en als er eenmaal Agile gewerkt wordt het vooral belangrijk is dat het werk compleet wordt afgerond voor we doorgaan naar de volgende taak op het bord.

Ik vind dit een fascinerende theorie, vooral omdat ik zoveel teams prachtige definities van beide smaken heb zien formuleren, om er vervolgens helemaal niets mee te doen. 🤡

Voor mij vallen beide checklists onder een gebrek aan verantwoordelijkheid van de teamleden zelf, en geven daarmee een extra zetje om te falen. Verantwoordelijkheid nemen en kleine stapjes zijn voor mij de werkelijke kern van Agile werken. In mijn ervaring ontstaan er daarna vanzelf borgingen die falen voorkomen. 🌈

💡 Mij lijkt het daarom belangrijker nóg kleinere taken op te pakken en onderling beter te communiceren. – De rest volgt vanzelf.