Het blijft een pijnlijke constatering dat de transitie van een “waterval” manier van werken naar Agile manieren al ruim 20 jaar duurt, en nog steeds niet afgerond is. Het gevolg hiervan is dat er een nog steeds groeiend leger project managers naar betekenis zoekt, en dus een cursus volgt om zich tot Scrum Master om te laten scholen. Het gevolg zijn hiërarchisch ingestelde micromanagers zonder noemenswaardige ervaring in softwareontwikkeling, die proberen software teams van buitenaf Agile te maken. Dit kan helaas alleen tot teleurstelling leiden, want Agile werken betekent delegeren met vertrouwen aan een zelfsturend team, in plaats van onderwerping aan centraal gezag.
Naar mijn mening zou een Scrum Master zich op moet stellen als coach en facilitator van het team, en dus geen individuele verantwoordelijkheid dragen voor de tijdige afronding van het project. De focus ligt dus op opleiding voor de langere termijn, in plaats van bewaken van de planning.
Het is daarom niet de bedoeling dat een Scrum Master het team bevelen geeft of deadlines stelt. In plaats daarvan werkt een goede Scrum Master met het team samen om betere manieren van werken te vinden en te helpen belemmeringen identificeren en op te lossen. Om dit goed te kunnen doen, moet de Scrum Master wel een van de meer ervaren ontwikkelaars van het team zijn die bovendien in de dagelijkse activiteiten meedraaien.
Het gevolg van het bovenstaande is dat de functie van Scrum Master volgens mij niet bestaat, en al zeker niet in een soort “consultant” rol voor verschillende teams. Er is een goede reden waarom de aanvoerder van sportteams zelf meespeelt, en niet bij meerdere teams vanaf de zijkant staat te roepen. Daar zijn andere functies voor bedacht.
Volgens mij hebben zelf-organiserend Agile teams hebben geen stuurlui aan de wal nodig. Het enige wat die leveren is afleiding van de dingen waar het werkelijk om gaat. Mijn ervaring is dat goed lopende teams die voornamelijk bestaan uit ervaren ontwikkelaars alleen een Scrum Master aanwijzen om meetings in te plannen en administratie te doen. De rest lost het team intern wel op.