Bijna driekwart van de Nederlanders heeft een smartphone, en tablets verdringen in de zakelijke omgeving langzamerhand de laptops. Hierdoor groeit de interesse voor het uitbrengen van een eigen app. Maar wat kost het maken van een app?
Mijn standaard antwoord is “tussen 10 duizend en 10 miljoen euro”, maar het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je naar op zoek bent.
Volgens een recent Kinvey Report kost de gemiddelde commerciële app zelfs 270 duizend dollar, en meer dan een half jaar doorlooptijd.
Oorsprong van de kosten
Deze bedragen zijn niet alleen kosten die direct met de functionaliteit te maken hebben, zoals het ontwerpen, programmeren en testen van de zichtbare interactie en visualisatie in de app.
Veel apps maken gebruik van data uit het Internet. Soms kun je hierbij meeliften op bestaande diensten, maar veelal moet (een koppeling met) de achterliggende infrastructuur nog worden ontwikkeld. Dit laatste brengt significante kosten met zich mee voor zowel het ontwikkelen, als het operationeel beheer van computers en databases na lancering van de nieuwe dienst.
Apps bevatten veelal complexe algoritmen, of kennis toepassen die nog ontwikkeld of verder uitgewerkt moet worden. De kosten van deze ontwikkeling kan in sommige gevallen ook behoorlijk oplopen.
Een praktisch probleem bij het maken van een app is dat er veel verschillende platformen zijn (Android, iOS, Windows Phone, Blackberry, etc), waardoor dezelfde app in meerdere varianten met verschillende programmeertalen en gereedschappen moet worden ontwikkeld. Gelukkig zijn er inmiddels verschillende oplossingen voor cross-platform ontwikkeling. Software101 heeft bijvoorbeeld ruime ervaring met Codename One, waarmee uit dezelfde programmacode echte ”native” apps voor Android, iOS en Windows Phone gebouwd kunnen worden.
Na de initiële ontwikkeling
Nadat de eerste versie van de app ontwikkeld is, volgen nog kosten voor registratie van de app in de verschillende app stores en het oplossen van in praktijk ontdekte problemen of beperkingen.
En met de beschikbaarheid van de app in de stores ben je er nog niet. Er zijn immers zoveel apps beschikbaar in de app stores, dat je voor het succes van een commerciële app een doordachte marketingstrategie met bijbehorend budget nodig hebt. Hoe groot dat budget moet zijn, hangt natuurlijk af van uw huidige relatie met de doelgroep.
Kortom, de kosten voor het maken van een app kunnen flink oplopen. Het is daarom belangrijk vooraf goed te beseffen op welke manier de investering terug zal worden verdiend. Software101 kan helpen om voor uw specifieke ideeën de mogelijkheden op een rijtje te zetten.